Lepší Já

Žij tady a teď! + 5 cvičení na uvědomění si přítomnosti

Žijeme v době, kdy se snad každá z nás snaží stihnout několik věcí najednou. Skáčeme od jedné k práci ke druhé a žádnou z nich mnohdy pořádně neuděláme/nedoděláme. Často míváme pocit, že nic nestíháme a ptáme se samy sebe, proč den nemá víc jak 24 hodin? Stop! Tahle cesta nikam nevede. Tedy vede, ale rozhodně to není tam kam chceme.


Nechat život jen tak plynout, nemyslet neustále na minulost nebo budoucnost. Být více v přítomnosti a vychutnávat si každý okamžik. Dostat se do tzv. flow. Co to je flow? Výraz pochází z angličtiny a v předkladu znamená tok/proud. Lze si to představit jako přítomný okamžik, ve kterém nevnímáš nic jiného. Jsi plně soustředěná na to, co právě děláš. Nemáš v hlavě žádné rozptylující myšlenky, které se přítomnosti netýkají. Jsi tady a teď a cítíš, že opravdu žiješ.


Znáš někoho, kdo má rád tolik svojí práci, že se do ní zcela ponoří, jako by neexistoval okolní svět? Nebo někoho kdo, dokáže hodiny a hodiny vykonávat činnost, která mu přináší radost a uspokojení? Tak to je ono! Času nemáme nazbyt a ti nejlepší vždycky vynikali nad ostatními právě svojí dokonalou soustředěností.


Skvělou zprávou je, že stejně snad jako skoro všechno, lze se to naučit. Existují techniky na lepší uvědomění si přítomného okamžiku. Vyzkoušela jsem je a nyní se podělím s Tebou o své poznatky.

1. Zaměř pozornost na své okolí

Tato technika na zaměření pozornosti, která v angličtině se nazývá mindfulness, pomáhá se snižováním stresu a k lepšímu zvládání emocí. Důležitá je pravidelnost (tím také trénujete vytrvalost a pevnou vůli) a velmi rychle se dostaví očekávané výsledky.

Kolikrát jsme na místě, které je něčím zajímavé a my TO nevidíme. Třeba tím i můžeme přijít o zajímavý okamžik našeho života. A věř, že to by byla věčná škoda, nechat si tak jednoduše proklouznout život mezi prsty.

Proto kdekoliv, kde se budeš nacházet, uvědomuj si přítomný okamžik. Sleduj objekty okolo sebe, můžeš se zaměřit i na pachy, zvuky a lidi. Je celkem jedno, jestli budeš stát a třeba čekat na autobus nebo půjdeš pomalým krokem či budeš sedět. Důležité je, že tentokrát se nebudeš dívat do mobilu nebo nebudeš myšlenkami někde jinde. Ale budeš pozorovat své okolí. Když budeš tohle cvičení praktikovat denně nebo alespoň pravidelně, tak se ti zlepší pozornost a Tvoje rozhodovací schopnosti. To za to stojí, ne?

2. Zaměř pozornost na sebe

Další technikou, z řady mindfulness, je tentokrát zaměření pozornosti na
sebe. Ideální je, když budeš v příjemné místnosti bez rušivých okolních vlivů jen Ty sama. Můžeš sedět nebo ležet, je to jen na Tobě, co Ti nejvíce vyhovuje. Poté se 5x zhluboka nadechni a vydechni. Pak zaměř pozornost na své tělo. Můžeš se zaměřit i na své myšlenky a pocity, ale nehodnoť je, jen je pozoruj.

Nezapomeň! Sama sobě jsi nejlepším přítelem.

Nenech si utéct život neustálým čekáním.

3. Medituj nad zapálenou svíčkou

Najdi si místo, kde cítíš příjemně. Doporučuji ti si zařídit svůj vlastní kout, který bude určen k relaxaci. Může to být třeba jen menší koutek v pokoji. Kde můžeš mít vše, co ti přináší radost, spokojenost a klid. Například můžeš mít na zemi položený velký polštář a teplou deku. Můžeš si koutek vyzdobit fotografiemi z dovolených, pohledy z cest, drobnými suvenýry nebo Tvými oblíbenými citáty a motivačními větami. Prostě cokoliv, co tě napadne a máš ráda.


V případě, že takovéto místo ještě nemáš nebo mít nechceš, tak ti postačí Tvůj pokoj. Vypni si mobilní telefon a buď v této místnosti jen Ty sama. Zapal svíčku, může být i aromatická. Na zem si polož polštářek nebo deku a zaujmi na ní turecký sed. Ruce polož volně na stehna s dlaněmi směrem vzhůru. Dívej se do plamínku svíčky a pozoruj ho. Můžeš v této pozici vydržet tak dlouho jak ti je příjemné. Pokud tě v tu chvíli něco trápí, můžeš tuto negativitu poslat do hořícího plamene, ať ji navždy spálí.

4. Užij si chvilku pro sebe

Tohle se ti bude určitě líbit! Na závěr dne si napusť teplou vanu a přidej si do ní pár kapek vonného oleje. Doporučuji levanduli, která má zklidňující a uvolňující účinky. Působí proti stresu, migréně a tiší zjitřenou mysl. Můžeš si zapálit svíčku a zároveň použít i cvičení uvedené výše. Soustřeď se na teplou vodu, vůni, tělo a buď tady a teď. Uděláš pro svou duševní i tělesnou pohodu maximum.

5. Udělej něco TEĎ HNED!

Možná na první pohled nejjednodušší cvičení ze všech výše uvedených, ale nenech se zmýlit. Často ty nejsnažší věci jsou jedny z nejtěžších. Mnohdy nějakou věc odkládáme a necháváme věci na až pak, pak, pak… A ono to pak třeba nikdy nepřijde. Čas neuvěřitelně rychle běží, takže jestli máš něco, co jsi vždycky chtěla udělat, udělej to hned! Teď, teď, TEĎ! Jestli to není zcela možné, vytvoř si plán, jak toho dosáhnout, pokud možno v co nejkratší době. A udělej to hned!

Líbil se ti článek? Zkusila si nějakou zde uvedenou techniku? Nebo znáš nějakou jinou, kterou používáš? Tak mi napiš komentář, budu za každý moc ráda. Měj se jen a jen šťastně!

Šťastná eL.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště